Connect with us

Perseverance Mars’a İniyor! Yeni Bir Mars Gezginimiz Daha Olacak

Bu yazıyı yaklaşık 5 dakikada okuyabilirsiniz.

NASA’nın son Mars yüzey aracı Perseverance, Mars yolculuğunun sonuna yaklaşıyor. Bu zamana kadar yapılmış en büyük Mars aracı olan Perseverance, 18 Şubat 2021 tarihinde kızıl gezegenin yüzeyine iniş yapmaya çalışacak.

Evrenin Keşfi

Bu yazıyı yaklaşık 3 dakikada okuyabilirsiniz.

Evrenin Keşfi

Bu yazıyı yaklaşık 1 dakikada okuyabilirsiniz.

Evrenin Keşfi

Bu yazıyı yaklaşık 2 dakikada okuyabilirsiniz.

Galileo Galilei’nin Satürn Gözlemleri

Bu yazıyı yaklaşık 2 dakikada okuyabilirsiniz.

Galileo Galilei, Satürn gezegeni dahil tüm gezegen gözlemlerine ve keşiflere, bugün marketlerin oyuncak reyonlarında satılan teleskoplardan daha ilkel araçlarla imza atmıştı.

Ünlü İtalyan astronom Galileo Galilei, yaşadığı çağın zorluklarına ve imkansızlıklarına rağmen kendi yapmış olduğu teleskoplarla gerçekleştiği gözlemlerle, hiç şüphesiz astronomi bilimine ışık tutmuş ve önemli yollar kat etmesinde çok ciddi katkılarda bulunmuş büyük bir bilim insanı.

Galileo, Ay ve Ay’ın yüzey şekilleri, Jüpiter gözlemleri ve genel olarak kendi adı ile anılan Jüpiter uyduları ile, bu uyduların periyodik hareketleri üzerine gözlemler gerçekleştirmiş ve gözlemlerini kağıt üzerine çizgisel olarak dökerek günümüze kadar ulaşmasını sağlamıştır.

Aynı şekilde 1610 yılında teleskobunu Satürn gezegenine çeviren Galileo, daha önce hiç rastlamadığı tuhaf bir durum ile karşılaşıyordu… Elinde bulunan teleskoplar, gezegenin halka sistemini tam anlamı ile yansıtmaya yeterli değildi ve bu sebeple Galileo, halka sistemini gezegenin her iki tarafında bulunan iki büyük uydu olarak düşündü ve bu şekilde resmetti. Yaklaşık 2 yıl sonrasında teleskobunu tekrar Satürn’e çeviren Galileo ikinci kez şaşkınlığa uğradı; Çünkü karşısında çok farklı bir Satürn görüntüsü duruyordu.

Bugün biliyoruz ki, Satürn’ün halkaları uydularının kütleçekimleri sayesinde bir arada durmaya zorlanan irili ufaklı trilyonlarca taş, toz ve buz parçasından oluşuyor. (İlüstrasyon telif: Joe Beigeron)

Satürn gözlemleri ile en üstteki görselde de görüleceği üzere birbirinden değişik Satürn modelleri üzerine tahminlerde bulunmuştu. Farklı tarih aralıklarında gözlemlerini sürdüren Galileo, hiçbir zaman Satürn Gezegeni’ni çevreleyen halka sistemini tam anlamı ile çözümleyemedi ve bunların gezegenin her iki yanında bulunan kollar olabileceğini dahi düşündü.

Galileo’nun ölümünden sonra, 1659 yılında astronom Christiaan Huygens, bu görülen yapıların bir halka sistemi olduğunu farketti. Daha sonraki zamanlarda da bu halka sistemi üzerine gözlemler devam etti ve halkaların parçalı yapılar halinde bulunduğu anlaşıldı. Günümüzde ise, Satürn’ün halkalarının uydularının etkisiyle bir arada durduğunu, irili ufaklı kaya ve buz parçalarından meydana geldiğini biliyoruz. Aynı zamanda Jüpiter, Neptün ve Uranüs‘ün de daha minimal halka sistemlerine sahip olduğunu keşfettik. Ancak, hiçbirinin halka sistemi Satürn kadar muazzam, Satürn kadar gösterişli değiller.

Hazırlayan: Sinan Duygulu