Connect with us

WR 31a Yıldızı ve Bulutsusu

Bu yazıyı yaklaşık 1 dakikada okuyabilirsiniz.

Bu güzel NASA/ESA Hubble Uzay Teleskobu görüntüsünün merkezinde yer alan ışıltı, Karina (The Keel) Takımyıldızı yönünde, yaklaşık 30.000 ışık yılı uzaklıkta bulunan WR 31a diye bilinen bir Wolf-Rayet yıldızıdır.

WR 31a’yı çevreleyen kendine özgü mavi kabarcık ve onun henüz kataloglanmamış arkadaşı ise; toz, hidrojen, helyum ve diğer gazlardan oluşan yıldızlararası bir bulut olan Wolf-Rayet bulutsusudur. Wolf-Rayet yıldızlarından dışarı atılan hidrojen gazının üst katmanları ile etkileşime geçen yıldızsal rüzgarlar ile yaratılan bu bulutsular (nebulalar), genellikle halka veya küresel şekildedir. Yaklaşık 20.000 yıl önce oluşmuş olan bu kabarcık, saatte neredeyse 220.000 km hızla genişlemeye devam ediyor.

WR 31a

Ne yazık ki; Wolf-Rayet yıldızının yaşam süresi, kozmik terimlerde bir göz kırma süresi olan sadece bir kaç yüz bin yıldır. Hayatına güneşimizden 20 kat daha fazla bir kütle ile başlamasına rağmen, Wolf-Rayet yıldızları genellikle 100.000 yıldan az bir sürede kütlelerinin yarısını kaybetmektedir. Ve WR 31a da bir istisna değildir. Buna bağlı olarak, nihayetinde yıldızın hayatı muhteşem bir süpernova olarak son bulacak ve patlamasından dolayı ortaya çıkacak olan maddeler, daha sonra yeni nesil yıldızların ve gezegenlerin besleyicisi olacaklar.

Çeviri: Burcu Ergül

İnfografik: Uranüs’ün Temel Yapısı

Bu yazıyı yaklaşık 1 dakikada okuyabilirsiniz.

Uranüs’ün kütlesinin yaklaşık % 70 i buzdan ibarettir ve bu sebeple Uranüs “Buz Devleri” statüsünde değerlendirilir.

Fakat bu durum gezegenin katı bir yüzeye sahip olduğu anlamına gelmemektedir. Yapısı ağırlıklı olarak büyük oranda Hidrojen ve Helyum ile; daha az oranda su, metan ve amonyak içermektedir.

(Üzerine tıklayarak büyük boyda görebilirsiniz)

Gezegenin bilinen 27 adet uydusu vardır ve bu uyduların isimleri Shakespeare ve Alexander Pope’un eserlerindeki kadın ve peri isimlerinden seçilmiştir. Bilinen en büyük beş uydusu Miranda, Umbriel, Oberon, Ariel ve Titania dır. Gezegen uydu sayısı bakımından Jüpiter ve Satürn’den sonra 3. Sırada gelir.

Pek bilinmemesine ve daha silik olmasına rağmen Satürn gibi bir halka sistemine sahip olan Uranüs, Güneş Sistemi‘nde bulunan üçüncü en büyük kütleye sahip gaz devi gezegendir. Bu linkten büyük boyutlu halini indirebileceğiniz infografikte, Uranüs’ün temel yapısını görüyorsunuz.

Uranüs ve Uranüs sistemi hakkında daha fazla bilgi almak için şu makalelerimize göz atabilirsiniz:

Asteroidler

Uzay Taşları: Meteor, Meteorit, Göktaşı, Asteroit Nedir?

Bu yazıyı yaklaşık 1 dakikada okuyabilirsiniz.

Uzayda karşımıza çıkan taşları belirli kriterlere göre sınıflandırıyoruz; kuyruklu yıldızlar, meteorlar, meteoritler, göktaşları, asteroitler, cüce gezegenler, meteor yağmurları…

Hepsinin tanımlarını ve görünümlerini aşağıdaki infografikte inceleyebilirsiniz. Aynı zamanda okulunuzda yahut evinizde poster yapmak için üzerine tıklayıp büyük boyda açabilir, bastırıp kullanabilirsiniz.

Çeviren: Ece Özen
Düzenleyen: Doç. Dr. Ozan Ünsalan
Görseli hazırlayan: Umut Yıldırım

Görsel kaynağı için tıklayın

Cassini’den Daireler ve “Altıgen”ler

Satürn Kutup "altıgen"i.
Bu yazıyı yaklaşık 2 dakikada okuyabilirsiniz.

Satürn’ün bulut kemerleri genellikle gezegen çevresinde dairesel bir yolda ilerler ama bir özelliği nispeten farklıdır.

Gezegenin dolaşımında, altıgen şekilli kutup jet akımı -güneş sisteminin her yerinde sürprizlerin saklandığının bir hatırlatıcısı olarak- şekli bozmaktadır. Bu atmosferik özellik, ilk olarak 1980’lerin başında Voyager görevi tarafından gözlemlenmiş ve “Altıgen” olarak adlandırılmıştır.

Yakın geçmişte kendini Satürn’e düşürerek intihar eden Cassini’nin görsel ve kızılötesi tayfölçeri, kutup hala kasvetli karanlığın içerisinde batımış haldeyken bu özelliğin ana hatlarını görebileceğinden dolayı görev boyunca bu altıgeni gözetleyen ilk araç olmuştur. Altıgen, güneş ışığı kuzey yarım küreye döndüğünde Cassini’nin görüntüleme kameraları için görünebilir hale geldi.

Bu görüntü -yazın elde edildiğinde- kuzey enleminin 65 derece yukarısından Satürn’ün kuzey yarım küresine doğru bakmaktadır. Bu resim, Cassini uzay aracının geniş açılı kamerasıyla 28 Haziran 2017’de yakın kızılötesi ışığın dalga boyunu tercihen 752 nanometre kabul eden özel bir filtre kullanılarak çekilmiştir.

Bu resim, Satürn’den yaklaşık 862,000 km uzaklıktan elde edilmiştir. Resim ölçeği, piksel başına 52 km.dir. Cassini uzay aracı görevi 15 Eylül 2017’de Satürn’ün atmosferine girip yanması sağlanarak sona ermiştir.

Cassini görevi; NASA, ESA (Avrupa Uzay Ajansı) ve ASI (İtalya Uzay Ajansı) ortak projesidir. Bu görevi; Pasadena’daki California Institute of Technology’nin bir bölümü olan Jet İtki Laboratuvarı, Washington’daki NASA Uzay Görevi Direktörlüğü için yönetmektedir. Cassini uydusu ve iki yerleşik kamerası; JPL tarafından tasarlanıp, geliştirilip monte edilmiştir. Görüntüleme operasyonları merkezi de Colarado, Boulder’de bulunan Uzay Bilimleri Enstitüsü’nde kurulmuştur.

Burcu Ergül Emecan

NASA/JPL- Caltech/Space Science Institute

Foto Galeri: Curiosity’den Mars’ın Jeolojik Katmanları

Bu yazıyı yaklaşık 1 dakikada okuyabilirsiniz.

Mars’taki en gelişmiş uzay aracımız olan Curiosity, gezegenin bugüne kadar alınmış en detaylı jeolojik katman görüntülerini Dünya’ya gönderdi. Fotoğraflarda “Murray Tepeleri” olarak adlandırılan Gale Krateri içindeki bölgenin katmanlaşmış kumtaşı yapısı detaylarıyla gözler önüne seriliyor.

curiosity

Tepe boyunca, Mars’ın “sulak olduğu” zamanlarda oluşmuş kumtaşı katmanları.

curiosity111

Kumtaşı katmanları, artık kurak olan Mars’ta oluşamıyor.

curiosity113

Günümüzde bu jeolojik katmanlar, Mars’ın ince atmosferinin yarattığı rüzgar aşındırması ile gün yüzüne çıkıyorlar.

curiosity114

Rüzgarın yarattığı aşındırma, katmanları gün yüzüne çıkartığı gibi, önümüzdeki milyonlarca yıl içinde yavaş yavaş yok edecek.

curiosity115

Gale Krateri’nin Curiosity tarafından alınmış genel bir görüntüsü.